Podlieha platba cez platobnú bránu transakčnej dani?
Platby vykonané platobnou kartou sú oslobodené od transakčnej dane. Týka sa to aj platieb, ktoré sú vykonané cez platobné brány, teda napríklad online platby, kde zadávate údaje karty z platobnej karty.
Martin Borko · 3 min čítania
V súvislosti s konsolidačným balíčkom Vlády SR, ktorý bol prijatý v minulom roku, transakčná daň vyvoláva množstvo otázok. Štát verí, že prostredníctvom tejto dane vyberie okolo 700 miliónov eur, ktoré pomôžu zaplátať dieru v štátnom rozpočte.
Čo je to transakčná daň?
Ako z názvu tejto dane plynie, tak ide o daň z transakcií. Tá sa bude platiť od 1. apríla vo výške 0,40 %, pričom strop tejto dane je 40 eur na transakciu. Znamená to, že pri transakciách nad 10 000 eur, je maximálna výška dane 40 eur.
Dôležité je povedať, že ide o daň zo zrealizovaných debetov, teda z vykonaných platieb. Dovoľte nám, dať vám do pozornosti článok, v ktorom sme sa venovali téme, ako môžete čiastočne (a legálne) túto daň obísť. Tiež je dôležité povedať, že nie všetky transakcie sú zaťažené touto daňou. Ide napríklad o platby smerom k štátu, ktoré bude poukázaná v prospech účtu vedeného v Štátnej pokladnici, ktorého číslo alebo predčíslie je uvedené v zozname zverejnenom v publikačnom orgáne Ministerstva financií SR. Ide napríklad o platby súvisiace s platením daní, odvodov a podobne.
Sú predmetom dane aj platby platobnou kartou?
Existujú ale aj ďalšie výnimky. Jednou z tých najviac využívaných z pohľadu podnikateľov budú pravdepodobne platby platobnou kartou.
Niektoré druhy transakcií sú ale oslobodené od tejto dane.
Niektoré spôsoby platby nie sú zaťažené touto daňou, hoci fakticky ide o debety. Ide o platby platobnou kartou (s výnimkou výberu hotovosti, kedy daň je 0,8 % bez horného stropu). Znamená to, že ak nakupujete napríklad tovar u dodávateľa a budete za neho platiť prostredníctvom platobnej karty, tak nebudete platiť túto novú daň.
Sú predmetom dane aj platby cez platobnú bránu?
Jednou z častých otázok je, či sa platba cez platobnú bránu považuje za platbu kartou. Podľa § 101 ods. 12 zákona č. 492/2009 Z. z., § 2 ods. 20 tohto zákona:
Platobnou kartou sa rozumie platobný prostriedok, ktorý umožňuje používateľovi platobných služieb prístup k finančným prostriedkom čerpaným do výšky limitu povoleného poskytovateľom platobných služieb.
Predmetom dane je podľa § 4 ods. 1 písm. a) finančná transakcia, pri ktorej dochádza k odpísaniu sumy finančných prostriedkov z účtu daňovníka.
Platobná operácia vykonaná platobnou kartou, okrem výberu finančných prostriedkov v hotovosti, nie je ale v zmysle § 4 ods. 2 písm. u) zákona 492/2009 predmetom dane.
„platobná operácia vykonaná platobnou kartou, okrem platobnej operácie, ktorou je výber finančných prostriedkov v hotovosti (pozn. red. predmetom dane).“, je uvedené v zákone.
Inými slovami, v prípade, ak budete vykonávať platbu cez platobnú bránu, kde budete zadávať údaje z platobnej karty, tak ide o platbu kartou, ktorá nie je zaťažená transakčnou daňou.
Súvisiace články

Ako ušetriť na transakčnej dani? Platíte zbytočne veľa?
10. 4. 2025 · 5 min čítania
Súhrnná faktúra vám môže ušetriť peniaze na transakčnej dani
3. 4. 2025 · 3 min čítania